۱۳۸۸ تیر ۲۵, پنجشنبه

دو حديث در مورد ضرورت نماز جمعه+آداب!

نماز جمعه!!! چه جالب، وقتي به اين فكر ميكنم كه فردا قراره چه كسايي (از جمله خودم) بيان نماز جمعه از خنده روده بر ميشم!
از اونجايي كه نمازگزاران فردا يه سري گمراه و بي دين و منافق و مزدور انگليس و اسرائيل هستند كه ميان تا نماز بخونن! خواستم تا آموزشي در باب نماز جمعه بنويسم كه ديدم خودمم بلد نيستم! پس جستجويي كردم و در اين بين به چند تا حديث ناب برخوردم كه بسيار به جا و به موقع هستند. شايد اين حديث ها بعضي ها رو از دودلي در بياره.

رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:

اگر مردم مى‏دانستند در اذان گفتن و صف اول جماعت ايستادن و صبحگاهان به نماز جمعه شتافتن چه سودهايى نهفته است، بر پشت كوهان شترها سوار شده به جستجوى آن مى‏پرداختند.

«وسائل الشيعه/ ج 5/ ص 3»


و در ضمن از هيچ چيز هم نترسيد، فوقش اينه كه با اسلحه كاليبر 6 شهيد بشيد كه:

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

در محضر خداوند براى شش گروه ضمانت‏بهشت نموده‏ام، يكى از آنان كسى است كه به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسيده است.

«وسائل الشيعه/ ج 5/ ص 11»

و اما نحوه اقامه نماز جمعه:

دو ركعت است و مثل نماز صبح مى باشد. اين نماز داراى دو قنوت است . قنوت اول قبل از ركوع ركعت اول و قنوت دوم پس از ركوع ركعت دوم است . نماز جمعه داراى دو خطبه است كه مانند اصل نماز، واجب بوده و بايد توسط امام جمعه ايراد شود. بدون اين دو خطبه ، نماز جمعه محقق نمى شود و واجب است دو خطبه را قبل از نماز جمعه بخواند. البته وضو هم واجب است.

مستحبات نماز جمعه:
- شايسته است امام خطيب ، بليغ باشد و به تناسب اوضاع و احوال سخن بگويد و عبارات فصيح و روان به كار برد. مصالح اسلام و مسلمين را تشخيص بدهد. چنان شجاع باشد كه در راه خدا از ملامت و نكوهش ‍ احدى بيم به خود راه ندهد.
- مستحب است كه امام خطيب ، به چيزى از قبيل كمان و شمشير (اسلحه ) و عصا تكيه كند.
- مستحب است كه امام خطيب در هنگام موعظه، صداى خود را چنان بلند نمايد كه همه حاضرين مواعظ او را بشنوند. در مجامع بزرگ نيز توسط بلندگوها به خطبه بپردازد تا تشويق و تحذير و مسائل مهمه را به گوش همگان برساند.
- مستحب است كه امام جمعه محرمات(دروغ و كودتا) حتى مكروهات را ترك نمايد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر